måndag 2 februari 2009

Ungas syn på lön

Imorgon ska jag delta på ett seminarium som Svenskt Näringsliv arrangerar som handlar om framtidens lönebildning. Min roll i det hela är att prata om hur arbetsgivare kan bli attraktiva för unga akademiker när det kommer till lönesättning. Min bild är att för de flesta av Saco-förbundens medlemmar är det inte lönen som kommer i första hand, inte sagt att lön är oviktigt det är det inte! Men att ha ett intressant arbete med givande och utvecklande uppgifter är lite viktigare. Sen är det självklart att man även ska få betalt för det arbete man utför. Man vill få betalt för det man gör och man vill göra det man brinner för, inte små krav.

En nyligen genomförd undersökning visar att en stor andel av dagens unga vill få sin lön satt genom samtal med närmaste chef. Inte så förvånande, allra oftast så är det ju jag själv som har bäst koll på min kompetens och vad jag uträttar. Därför borde jag vara den som bäst kan argumentera varför jag ska få en viss lön. Detta förutsatt att lönen verkligen är kopplad till kompetens och prestation, en annan viktig faktor för våra medlemmar. Som jag ser det är resultatet inte förvånande, men ansvaret för att det faktiskt ska bli så, att de anställda får förhandla sin lön med en chef som faktiskt har mandat att sätta lön, är arbetsgivarnas. Det här var ett smakprov på vad jag kommer att framhålla imorgon, tips tankar och idéer om vad mer som är viktigt för unga i förhållande till arbetsgivare när det gäller lön mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar