fredag 6 juni 2008

Pa räls

Nu sitter jag på tåget från Aix till Paris. Har lämnat Aix för gott, för denna gång, vem vet, kanske kommer jag tillbaka en dag men isåfall troligast för semester. Känns så bra! Sista som hände igår kväll när jag kom hem efter att jag varit och tränat var att kliva i en ny spya i trappan. Kände då att, mm jag kan lätt lämna det här.

Haft en rätt så trevlig sista tid, i helgen var jag i Toulon och hälsade på Nicolas, han jag hyr av, samt Jerome, hans kompis. Var trevligt att ses och få säga hej då. Jag och Hans åkte ner i lördagseftermiddag efter att ha tillbringat förmiddagen med att bestiga Sainte Victoire, berget Cézanne målade om och om igen. Andra gången jag var uppe på det. Jag och David besteg det i mars, fantastisk utsikt och kul med lite bergsklättring.
Väl i Toulon guidade Jerome runt oss lite och sen bjöd han på middag hemma hos sig, andra middagen à la Jerome. Jag och Hans följde med Jerome till Monaco och hans familj stuga i Alperna för någon månad sen och blev då bjudna på en mycket märklig middag, kokt lax och polenta. Kunde ha varit helt ok om det inte var för att polentan, majsgegga, blev klar långt före laxen och serverades därmed innan. Det var såå äckligt! Jag höll god min under tiden som jag åt helt smaklöst tapetklister, huvva! Hursom, för att återvända till Toulon och den middagen så var den bättre men lika smaklös, och anledningen till det avslöjades! Vi fick ris och ratatouille, ihoprört och smaklöst. Sen när Hans frågade om det inte fanns något salt (peppar stod redan på bordet) förklarade Jerome att han inte tycker om salt och bara äter det ibland hos sina föräldrar. Han hade inte ens salt hemma! En helt underbar man. Jag hade så svårt att hålla mig för skratt. Han är även mycket förtjust i djur, vilda att fota. Hade åkt en dag till alperna enkom för att ta kort, och det är inte granngårds! Är mycket glad över att jag fått lära känna honom, finns inte många som han men att det iallfall finns en gör mig glad.

Men i skrivandets skull sitter jag på tåget på väg till syster med familj. Stannar hos dem imorgon (nu när jag skriver är det torsdag kväll) och sen tidigt lördag morgon bär det av till Belgien för att gå på bröllop. Då får jag träffa David med, underbart!

Jag har även klippt mig idag. Smet in hos en frisör efter skolan, får se hur det ser ut efter jag tvättat det, varför ska frisörer alltid volyma upp håret till max? Jag såg ut som jag passerat en tornado när jag kom ut.

En sak till. Hädanefter kommer bloggen förändras, och förhoppningsvis förtätas. Kommer inte längre vara franskastudent i Aix utan heltidsmoster i Paris. Helt nya förutsättningar! Så förvånas inte om det hädanefter blir med blöjor och barnmatsburkar än vad jag nu skrivit om innan.

ps. detta ar postat vam framme i paris, alltsa ganksa langt efter det ar skrivet ds. (kul att psa :)

2 kommentarer:

  1. Tiden går snabbt när man har roligt, n'est pas? Och nu Paris, det låter trevligt! ha det så kul där och i Belgien et trés bienvenue en Suéde quand tu arrive!

    SvaraRadera
  2. Jag har precis bokat en resa till Frankrike vecka 30, är du kvar då? Ska och segla katamaran i Bénodet, flyger till Beauvais. Vore ju härrdas om vi hann ses! Puss stumpan!

    SvaraRadera