torsdag 2 april 2009

Studiesociala utredningens förtjänster

Jag känner att jag klagade alldeles för mycket i mitt inlägg igår. Studiesociala kommittén har gjort på många punkter ett bra jobb, särskilt gillar jag satsningar på studie- och yrkesvägledning och studenthälsan, det är viktiga punkter!

Att sen studiemedlet föreslås höjas med enbart 400kr kan tyckas lite men bör ses i ljuset av att det är mkt mer än ingenting om Leijonborg tyvärr verkar antyda att det kommer att bli. Vilket var ngt helt annat än vad som utlovades tidigare..

Det är lätt att som Uppsala Studentkår och Tria i Uppsala att vara besvikna på utredningen, men som SFS ordförande Moa Neumann sa under seminariet jag refererade till igår, var förväntningarna högt ställda och det fanns och finns så många problem att ta tag i och rätta till. Det är trist att inget gjort åt studenters karenstid som är på 30dagar eller att studenter med barn inte fått en förstärkning. Men, om deltidssjukskrivning blir möjligt, studiemedlet höjs med några hundralappar i månaden och fribeloppet höjs och enbart påverkar bidragsdelen har vi i allafall kommit längre än hur det ser ut idag. Jag ser hellre en fokusering på de positiva delarna i förslaget det är trots allt bättre att få några förbättringar i ett inte helt fungerande system än inga alls. Nu får vi se till att de bra förslag som lagts faktiskt går igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar