onsdag 22 april 2009

Eftersvall och brist på yrkes och studievägledning

Jag tror att jag fortfarande inte riktigt hämtat mig efter helgen. Var en fantastiskt roligt och intensiv helg med Saco Studentråds förbundskonferens, men musten, den är ur mig sugen.

Dock har jag fått lite gjort, skrivit ihop utvärderingarna och det verkar som om deltagarna var lika nöjda som jag, alltid trevligt! Sen har jag funderat över den debattartikel som Moa och Eva skrivit på politikerbloggen idag. De har så rätt, mer och bättre studievägledning är skitviktigt. Vi går mot en utveckling där utbildningsval måste göras allt tidigare och väljer du fel blir det svårt för dig. Valfrihet är bra, men för att kunna göra riktiga val måste den som väljer vara välinformerad, man kan ju bara välja mellan de alternativ som man vet om finns! Läs även Anders Flodströms debattartikel i svd.

2 kommentarer:

  1. Välinformerad javist. men man börbskillja mellan information och vägledning. Att ha tilgöra elever i åk 3 gy behöriga till högre studier. chefen förlgång till information är inte det samma som att förstå och sortera kunskapen. I den kommun där jag bor satsar man extra för att alla GY elever skall få slutbetyg och få behörighet till högre utbildning nu när det är svårt att få jobb. Samtidigt skall man informera avgångseleverna om att det finns högreutbilding.
    Man kan undra om det är rätt tänkt, i vilket fall som helst har det inget med studie- och yrkesvägledning att skaffa.

    TRAMSIGT

    SvaraRadera
  2. Anonym,
    Jag är inte helt med på vad du menar men att kommunen satsar på att samtliga gymnasieelever ska gå ut med slutbetyg tycker jag är bra. Sen menade jag inte informationen handlar om att man kan välja högskoleutbildning, det är såklart en del men viktigare är att sortera i djungeln av högskoleutbildning och som du säger få verktygen för att kunna välja rätt. För att kunna göra bra val måsta man både veta och ha information om vad man har att välja bland samt, som du säger, kunna sortera bland den. I båda dessa steg tror jag att en bra studie och yrkesvägledning kan vara en god hjälp.

    SvaraRadera