torsdag 26 mars 2009

Jag är tillbaka!

Nu har det varit paus här ett tag, varför kan man undra, även jag.

Mycket har hänt, jag har varit på ordförandekonferens med Saco i Göteborg och där bland annat mött fackliga företrädare för SAAB och Volvo. De imponerade stort på mig, att man kan utstråla en sån entusiasm och framtidstro trots den kris man är inne i är fantastiskt. De fick mig faktiskt att tro, för den tid jag var där, att vi kanske faktiskt kommer att se en fortsatt bilindustri i Sverige. Men väl tillbaka i det dagliga så har jag svårt att tro lika mycket på bilindustrins framtid som de, men deras glöd var fantastisk

Saco Studentråd har även haft styrelsemöte, denna gång i Västerås. Vi hade en härlig brainstorming på vad vi ska motionera om till Sacos kongress i höst och vi kom upp med hela tolv förslag! Får se hur många av dem som tar sig hela vägen fram till kongressen.

Vad jag mest ser fram emot nu är den presentation av studiesociala utredningen som kommer på måndag. Ska bli spännande att se vad de har mer än det lite märkliga förlaget om gräns för studiemedel på 4 år, även om jag har svårt att hålla med om de mkt upprörda röster som varit. En kandidat bör kunna tas på tre år och då ska 4 år räcka, däremot finns andra problem med förslaget. T ex vad händer om man väljer att under grundutbildningen att åka utomlands och plugga ett år och när man väl kommer tillbaka inte kan få sina kurser tillgodoräknade? Förslaget skulle kunna riskera att göra det svårare för de studenter som vill plugga utomlands en termin eller två och det tror jag inte att ngn är särskilt intresserad av. Samt, att tro att studenter gör bättre och "korrekta" val snabbare bara för att de är mer pressade känns osannolikt, mer och bättre yrkes och studievägledning tror jag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar