tisdag 15 april 2008

La Madeleine

... heter cafét som jag sitter på just nu, på vars uteterass jag har suttit så många gånger å pluggat tillsammans med en kopp kaffe. Jaminsann! Stina har börjat dricka kaffe! men bara expressokaffe, svenskt beskt perkulatorkaffe får någon annan dricka. Men det var inte det jag skulle få sagt, utan att detta café som jag varit på SÅÅ många gånger men ALDRIG fattat att de har wifi! när man väl börjat hitta dessa små vänner dyker de upp som svampar ur marken, jag myser :) Vem behöver internet hemma när man kan gå till ett mysigt café å känna sig kosmopolitisk eller metropolitisk eller vad det nu är jag känner mig.

Igår natt var det storm, och då menar jag STORM! Kl 4 vaknade jag av att det dundrade och smällde och blixtrade och eftersom jag bor högst upp i huset fanns det inget som dämpade varken ljudet från blixtarna (eller vad kallar man själva ljudet?) eller ljudet från haglet och regnet som smällde mot taket, ganska mysigt kändes lite som husvagnssemester.

Huvudrubrik i dagens metro för Marseille (som även ges ut i andra delar av södra frankrike) är "Chômeurs : par ici la sortie..." http://www.metrofrance.com/x/metro/2008/04/14/CNhD8AivYZqGc/index.xml
betyder typ, Arbetslösa, här genom är dörren/utgången...
Det ligger nämligen ett förslag att arbetslösa kan komma att drabbas av sanktioner om de inte tar ett arbetserbjudande som bedömts som vettigt med tanke på utbildning, boendeort mm. Sanktionerna skulle kunna påbörjas efter 6 månader av arbetslöshet om den arbetslösa tackat nej till minst två erbjudanden. Kritiken går ut på att de försöker kontrollera de arbetslösa och att om detta skulle genomföras är det att säga att det är de arbetslösa som är ansvariga för arbetslösheten.
Det jag finner intressant är att när man pratar med diverse fransmän så anser nästan alla det är så bra det sociala skyddsnätet i sverige,"sverige=paradiset", men jag undrar vilka som egentligen drömmer om att efterapa sverige, beslutsfattarna eller gemene man?

Ok ja Björn! klart du får lägga till mig, ska försöka lista ut hur jag ska göra för att "adda" dig med :)

4 kommentarer:

  1. Hmmm, "åska" kanske? eller har du glömt svenskan? Kanske blir mest "orages et foudres maintenant à Aix". Gött med blogg! Gött med Wifi! Gött med Madeleine; Näää, jag är inte jättemuffin!

    SvaraRadera
  2. jojo! stina online. fan vad 2008. kommer följa bloggen med samma andakt som jag följer rengöringsmekanismen i poolen. faktum är att jag följer den ganska intensivt, men mest skriver jag det för att få påpeka att jag har pool.
    och grymt att du börjat bälga kaffe! att vi inte slår slag i saken och bokar in en kaffeafton när det kan tänkas passa? jag lurar lite på januari 2009, har du nån lucka?
    anywho, ska åter till uppsats och vi höres framledes, bror har för övrigt skaffat skype. hook me up love!
    xx

    SvaraRadera
  3. Män hääääj!! Tror som David att du börjar tappa svenskan. Kanske till och med (hemska tanke) norrländskan? I så fall får du säga till så ska jag bara skriva på norrländska så du får träna.

    Gud så bra att du har gjort en blogg, jag har tänkt på dig mycket senaste dagarna och (av någon konstig j-a anledning) inte fått ändan ur och mailat. HUR ÄR DET??? HUR MÅÅÅÅÅR DU? VAD GÖÖÖR DU?? Det här är ju härddas!

    Kram och puss i buss!

    SvaraRadera
  4. Det låter verkligen superunderbart det du berättar om. Eller iaf den första biten om cafeet och wifi! Jag menar ju att "orages" kanske inte är det trevligaste man är med om! Men det var längesedan jag upplevde det här hemma! Mais maintenant je va commencer au travaille!

    SvaraRadera