fredag 18 april 2008

Filmtajm


Var på bio igår och såg en dokumentärfilm om Algerietkriget. Filmen försökte ge en bild av hur de människor som var med då när Algeriet blev självständigt 1962 idag såg på avkoloniaseringen och försökte svara på frågor om vad som hände, med efterföljande debatt. Filmen var så intressant, önskar bara att man förstått allt! Är ganska ok (beroende på film!) att se film på franska nu men just denna hade jag verkligen velat förstå vartenda ord i! Efter var det som sagt debatt och fransmän på debatt, ohlala! *handskak* det är en upplevelse i sig! Väldigt många vill prata, och alla vill prata lääääääängeeeee, de är helt outtröttliga! Var en fin tant som hade en spännande retorik, avslutade sina anföranden med en poetisk knorr, mkt fint :) Hon lyckades få sista ordet och sammanfattade filmen med "att den började i dimma men slutade med en vy över havet" vilket var helt sant rent bildmässigt men hon ville nog säga att det finns hopp, hon rev ner applåder i allafall.


Annars mår jag bra har lite träningsångest bara, har köpt gymkort på ett gym som här är bra, ska vara Aix bästa säger nån, men ibland är det ett SKÄMT. Är lite som de inte riktigt kommit vidare från Jane Fonda och Susan Lanefeldt.. Har bla tagit ett pass "Cardio Gym" för några veckor sen som jag aldrig återvänder till, för det är väl inte mening att man ska bli på dåligt humör när man tränar bara för att passen är så kassa? Fanns dock ett riktigt roligt steppass på torsdagar men han som höll i det har slutat.. Färdigtklagat!

På bilden ser man utsikten från mitt tak, inte illa!


2 kommentarer:

  1. Allt som har med kolonialism och dess historia är jag mycket road av. Skrev själv uppsats i dess historia för något år sedan. Det låter som att du har det bra där nere. Nu har solen även kommit till oss här uppe i Norden :) Ha det fint min vän!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    mycket seriöst att gå på film med efterföljande debatt!
    förstår att du måste bli frusterad av omodern träning du hippa danscoach... jag har också "tränat" idag, lånade pappas cykel (utan fotbroms, passade på att pika honom) och cyklade upp på centrumkiosken med siktet inställt på en mjukglass med lakritsströssel. Fick dock nöja mig med en lakritspuck då säsongen inte dragit igång än... kom hem lagom andfådd och dann och hällde i mig lagom mycket gott kranvatten. underbart. stor kram, storaS

    SvaraRadera