lördag 12 april 2008

Debut!

Äntligen har jag hittat ett café med Internet! Som dessutom ligger inte ens fem minuter från där jag bor, inte en dag för tidigt. Så jag tänkte att jag hädanefter ska försöka hålla uppe någon form av ”rapportering” från mitt liv här i Aix. Jag tänkte först att bloggen skulle heta ”Stinas Aix” för det låter lite roligt, men det blev inte så.

Idag är det söndag, jag har suttit hemma, inne nästan hela dan trots fantastiskt vackert väder för jag har en liten uppsats i litteratur att skriva, har som målsättning att den ska bli i stort sätt klar idag, får se hur det går.

I fredags var jag i Marseille med Hans och hans bror som är på besök, åt mkt goda skaldjur. Hans å Lars festade loss på ostron medan jag höll mig till kungliga räkor och krabb-labbar, fråga inte… Därefter tog vi oss till en mkt trevligt bar där vi träffade en trevlig fransk rörmokare och en lika trevlig tysk psykolog som bjöd med oss till en glad fest där Hans spelade trummor och jag pratade franska, eller försökte i alla fall. Franskan har en tendens att bli bättre efter ett glas vin men det går en gräns någonstans, som jag inte listat ut ännu, men slutsatsen är att om ett glas vin är bra så är inte tio glas vin tio ggr så bra…
Glada i hågen lämnade vi festen vid ettsnåret för att upptäcka att sista bussen till Aix gått en och en halv timme tidigare och enda sättet att ta sig hem på var taxi, men hem kom vi 70€ senare, bör tilläggas att bussen kostas 4,6€.

En viktig till sak har jag att rapportera, jag har hittat opoppade popcorn som dessutom är salta! Vilken lycka, nu saknas bara lösgodis med massa lakrits!

Idag har jag lyssnat på ett radioreportage som pratade om problemet för mörkhyade skådespelare att få arbete som dubbare, här dubbas praktiskt tagit all film och alla tv-serier, för bilden är att en svart skådespelare kan ju inte göra en vit röst, Föreställningen är att färgen på huden även färgar rösten. Däremot kan en vit göra alla sorters röster för vita har ju ingen färg… och de pratar inte om 50talet utan om idag!
Boktips, WHITE av Richard ngt, handlar om hur vita är människor och mörkhyade är mörkhyade människor.

3 kommentarer:

  1. Välkommen i gänget! Kul att du är med, jag lägger upp dig på min bloggroll om det är OK?? HA det bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att du börjat blogga tjejen!

    Och grattis till valberedningen förslag, jippie!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Haha har du blivit nominerad Stina =) Du är ju sötast!

    SvaraRadera