torsdag 29 januari 2009

Kårobligatoriet2

Anna Ardin, tidigare utredare på SFS, anser att mitt argument för ett avskaffande av kårobligatoret inte håller. Hon menar att

"Majoriteten av studenterna tycker att kåren på deras lärosäte är bra och prioriterar rätt saker, och att de inte har något problem med obligatoriet. Anledningen till att man inte röstar kan vara flera, att alla alternativ man har att välja på anses vara acceptabla, eller att detaljerna i utbildningspolitiken inte är prioriterade för individerna att sätta sig in i utan att man överlåter det mandatet till andra som har lust att rösta. Majoriteten av studenterna engagerar sig inte i kårpolitiken, efterom det fungerar."

Visst så kan det säkert vara. Men ett argument om att kårerna fungerar bra och att det är därför som studenter inte röster håller bara inte. Varför är ett högt valdeltagnade i kårval inte lika viktigt som ett högt valdeltagande i riksdagsval eller Europaparlamentsval? Om det är kåren som ska utse representanter till universitetsstyrelsen som ska representera studenterna, och inte kåren, bör fler vara engagerade i valen.

Och varför är det självklart att det enda sättet att bedriva studentinflytande på är genom dagens kårsystem? Det kan säkert finnas andra sätt som är mer representativa och legitima. Studentinflytande är viktigt, men kårobligatoriet är ingen garant för ett bra studentinflytande.

9 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i ditt resonemang i båda inläggen om kårobligatoriet. Anna Ardin är ute på grunt vatten om hon påstår att de flesta studenter är nöjda med sin kår. Jag är student både i Uppsala (Uppsala Studentkår) och på Karolinska Institutet i Stockholm (Medicinska Föreningen) och att påstå att det finns en uttalad tillfredsställelse med dessa kårers verksamhet är att överdriva kraftigt.

    Jag tror precis som du att avskaffandet av kårobligatoriet kan vara det välbehövliga "wake up-call" som studentkårerna behöver för att skärpa till sig. Förtroende som inte behöver förtjänas (läs: studentkårernas) är INTE ett legitimt förtroende.

    SvaraRadera
  2. Tack Anders :)
    och inget säger ju att kårerna inte kommer finnas kvar för att kårobligatoriet avskaffas. Gör de bra saker samt är duktiga på att kommunicera ut det så borde det absolut finnas utrymme för kårerna även efter ett avskaffande.

    SvaraRadera
  3. Stina! Jag har inte riktigt förstått mig på kårobligatoriet heller och jag är nog inte ensam. Men en poäng till dig ;) Hoppas du har det bra!

    SvaraRadera
  4. Man kan tycka vad man vill om obligatoriet. Men just SACO studentråd måste väl ändå inse att ni kastar stenar i glashus?

    - Hur många av de som ni påstår att ni företräder känner ens till att de är kollektivanslutna till en organisation som heter SACO studentråd? En organisation de dessutom inte kan "gå ur" utan att behöva gå ur det fackförbund de valt.

    - Valdeltagande: Hur många röstar i valen till SACO-studentråds medlemsorganisationers olika val (styrelseval, ombudsval till SACO studentråds kongress om det ens är möjligt) och så vidare?

    - Konkurrens och mångfald: är vare sig SACO studentråd någon eller dess medlemsorg. så livaktiva att det finns någon reell konkurrens mellan kandidater, där kandidaterna tvingas redovisa vad de står för och vad de vill göra? De allra flesta studentkårer, liksom SFS, har en hård konkurrens om såväl ordförandeposter som andra uppdrag.

    Jag har ändå följt SACO studentråd ett antal år, och för mig är det väldigt tydligt att ni i realiteten inte är någon frivilligorganisation, ni är inte någon självständiga organisation (från SACO) och att det finns extremt små möjligheter för era kollektivanslutna medlemmar att påverka någonting.

    Men trots allt detta menar jag att SACO studentråd behövs och att det finns flera duktiga personer där. Det behövs mer engagemang i studentsverige, inte svagare studentorganisationer. Därför hoppas jag även ni kan fortsätta i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Skeptisk,
    Självklart kan man kritisera Saco Studentråds struktur och jag erkänner att det finns brister där med. Men fortfarande är det så att våra medlemmar har frivilligt valt att gå med, till skillnade från många som är med i kåren.

    Angående kollektivanslutningen så är det så att nästan oavsett vilken organisation, som inte enbart är lokal, så är den organiserad i centrala strukturer, det gäller allt från de flesta scoutrörelser till rollspelsföreningar och länder. Att en organisation är med i en centralorganisation bör dess medlemmar få veta men samtidigt så går det en gräns för hur mkt en oragnisation ska behöva informera sina medlemmar och när medlemmarna själva har ett ansvar för att ta reda på vilkan organisation de frivilligt gått med i.

    Hur många som röstar i valen till Saco Studentråds förtroende valda på lokal nivå har jag tyvärr inga siffror på. Jag tror dessutom att det som kan ses som det mest odemokratiska inslaget i vår organisation, beroende på hur man definierar demokrati, så är det att direktval är ovanliga och därmed blir det representanter som röstar fram sina representanter. HÄr är DIK en föregångare som erbjuder sina medlemmar direkta val och jag hoppas att fler kommer att ta efter.

    Att vi inte är någon självständig organisation från Saco är inte sant. Vi har vår egen politik coh fattar våra egna beslut. Vi kan tycka tvärtemot vad Saco tycker men vi kan även tycka lika.

    Sen är det så att det är inte svårt att påverka Saco Studentråd. Det finns stora möjligheter att antingen göra det via sitt förbund eller genom en annan organisation eller genom att själv höra av sig och maila eller kommentera som du just gjort.

    Tack för din kommentar och tack för att du tycker vi behövs, det anser ajg att kårerna gör med och jag anser bara att en avskaffnigna v obligatoriet kan bli den vitalisering de behöver för att de ska bli ännu bättre.

    SvaraRadera
  6. Vore trevligt om SACO studentråd visade röstsiffror tycker jag. Lite att kasta sten innan man vet om man befinner i ett glashus.

    Är det verkligen för att vitalisera kårerna du debbaterar det här eller kanske tycker du att det vore skönt för facken att slippa konkurensen från studenternas egna organistioner. Vem vet?

    SvaraRadera
  7. Jag måste instämma med Skeptisk, jag valde för 5 år sedan när jag började studera att gå med i SSR, mest för att jag fick gratis hemförsäkring. Detta utan att ha en aning om att SACO Studentråd ens fanns. Under alla dessa år har jag inte behövt bekräfta mitt medlemskap, vilket man brukar behöva göra.

    När jag förstod att SACO Studentråd fanns och framförallt vilken politik ni företräder och att ni ansåg er representera mig försökte jag gå ur Studentrådet men vara kvar i facket jag valt. Vilket inte gick, så istället har jag lämnat alltihop och gått över till Tria.

    I 4 år som medlem fick jag aldrig någon information om hur jag kunde delta i val eller vilka som representera mig. Kårmedlemskapet har jag däremot bekräftat varje halvår, och får information om val, vem som är ordförande och vad de sysslar med.

    SvaraRadera
  8. Anonym,
    Anledning till att jag väljer att debattera detta har inget med att Saco Studentråd som facklig organisation vill konkurrera ut kårerna. Kårerna gör oerhört mkt bra, som tyvärr syns för dåligt, och någon ambition att ta över allt det arbetet har Saco Studentråd inte.

    Sen vill jag även påpeka att Saco bildades av studenter och Saco Studentråd drivs av och för studenter, vi är i allra högsta grad en av studenternas egna organisationer även om vi gör det ur ett fackligt perspektiv.

    Vår ambition är att förbättra situationen för dagens, morgondagens och de nyutexade studenterna. Jag tror att vår röst behövs där precis som kårernas och andra studentorganisationer som tex de som är kopplade till politiska partier.

    SvaraRadera
  9. Sara,
    Tråkigt att höra att du valde att går ur och att någon information om Saco Studentråd inte kom fram till dig under din medlemstid. Vilken typ av information man får skiljer sig beroende på vilket förbund man är med i, då Saco Studetnråd organiserar studenter som är medlemmar i 22 olika förbund ser den information våra medlemmar får inte likadan ut. Jag är tex medlem i Jusek och av dem får jag ett nyhetsbrev en gågn i månaden med information om hur jag kan engagera mig och vilka som är mina företträdare,men som sagt olika förbund gör olika.

    Valet att gå över till Tria är såklart helt och hållet ditt, måste bara säga att där har du än mindre möjlighet att påverka. Tria drivs av tjänstemän i de tre förbund som gått samman för att blida Tria, Saco Studentråd drivs av studenter för studenter. Att du inte fick information om hur du skulle kunnat engagera dig när du var medlem beklagar jag.

    Att du inte behövde bekräfta ditt medlemskap beror förmodligen på att Akademikerförbundet SSR tar ett engågnsbelopp för hela studeitiden, andra förbund tar en liten månadsavgift och då ser det annorlunda ut.

    SvaraRadera