lördag 19 juli 2008

Paristips

Idag är det lördag, min sista lördag i Frankrike innan jag åker hem till Sverige. Speciellt. Jag lämnade Buc vid tolvtiden och åkte in till Paris. Började min dag med att veliba(cykla på lånecykel) till Place d'Italie för att besöka en kinesisk matbutik. Kineskvarteren vid Place d'Italie är verkligen fantastiska och butiken, Tang, är grym. Där köpte jag lite hemligheter, eller det är inte så hemligt men lite, för det är en liten överraskning till David, jag hoppas han kommer uppskatta det. Väl klar i den kinesiska butiken tog jag en ny velib och cyklade till Rue Moufftard och köpte mig en libanesmacka. Vid Place Contrescarpe finns Paris näst bästa libanesmackor enligt mig, de bästa enligt min syster. Jag anser att de bästa finns hos ManOuchéRue Rambuteau, nära Centre Pompidou. När mackan var uppäten tog jag en ny velib och cyklade till Hotel de Ville för att träffa Alice, en kanadensiska som jag träffade när jag bodde här 2005, astrevlig(t).
I onsdags var jag också inne i Paris och cyklade runt. Då köpte jag kinesiskt te i en fantastisk tebutik på 20, Boulevard Saint Germain, franska böcker i en boklåda längs Seine, indiska sjalar ien butik på Rue Saint Jacques, åt min favoritlibanesmacka (en Halloum Extra på ManOuché) och drack amerikanskt kaffe à la Starbucks läsandes ett franskt magasin. Allt i en underbar fransk miljö. Kan man annat än älska storstäder?

3 kommentarer:

  1. Några rader från Gimåt...
    vi ser fram emot att snart (om knappt tre veckor)få befinna oss på fransk mark och vara med familjen Bussenot dy. Dig får vi krama om drygt en vecka! längtar! Och lite exklusiv info - StarWars utställningen pågår tom 30/9! ni hinner med den när du o David kommer till Ö-vik!
    Ha det så bra nu sista dagarna i Buc!
    kramar från mamma

    SvaraRadera
  2. Högakustenleden blir nästa projekt!
    gå in på www.destinationskuleberget.se
    där hittar du info om lämpliga dagsetapper, övernattningsmöjligheter mm.
    det finns också en hel del info på www.ornskoldsvik.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv2008/nyaturistsidor

    SvaraRadera
  3. Men hallå! Jag är totalt förvirrad? Jag har nämligen försökt få tag på dig vid flera tillfällen. "Abonnenten du söker kan inte nås för tillfället" är svaret jag fått. Spårlöst försvunnen alltså. Men så kom jag på idén att googla på ditt namn och vips dyker din blogg upp. Så mycket text, så mycket som verkar ha hänt och för en otålig själ kändes det frustrerande att inte få ihop trådarna. Har du blivit mamma? Är du gift och bor i Frankrike nu? I så fall: GRATTIS!! Du måste höra av dig och förklara vad som hänt. Jag finns på lindkvist.m@gmail.com eller på 070-730 20 80. Ha en underbar dag! Hälsningar Martin Lindkvist

    SvaraRadera