onsdag 10 juni 2009

Kårobligatoriet är avskaffat

Läser på Fredrick Federleys twitter att beslutet nu är fattat om ett avskaffat kårobligatorium. Jag är ingen fan av obligatoriet och jag tror att kårerna kommer kunna klara sig ändå om de satsar sina kort rätt, problemet är bara att de inte har något att spela för. Utredningen gav kårerna 310kr för varje student, regeringen delade det med tre och tyckte att 105 kr per student och år funkade fint. Jag har svårt att se hur man får det att gå ihop.

Moa Neuman, ordförande i SFS, skriver UNT debatt idag om att Uppsala studentkår kommer att dra in på arvoderingarna till de studenter som arbetar som ombud för studenter som blivit orättvist behandlade eller kränkta och visar tydligt på det viktiga arbete som kårerna gör som riskerar att försvinna. Låt oss hoppas att kåren i Uppsala hittar ett sätt att prioritera ombudens verksamhet, att skära ner på ombuden tror inte jag är rätt väg att gå. Jag hoppas att kårerna kommer att hitta vägar att klara sin fortlevnad, ett bevarande av studentinflytandet och viktig verksamhet men det mycket knappa bidraget gör att jag inte hurrar idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar