tisdag 23 december 2008

Frivilligt medlemskap i Saco Studentråd

Anna Ardin kritiserar på sin blogg att Saco Studentråd kallar sig Sveriges största frivilliga studentorganisation och menar att ett medlemskap i Saco Studentråd är mindre frivilligt än vad det är i SFS. Inget fel att granska vår verksamhet och det sätt vi marknadsför oss på men hur ett medlemskap i SFS kan vara mer frivilligt än ett i Saco Studentråd får jag inte ihop. Samt, vi menar inte att vi är finare än SFS. SFS är en bra och viktig organisation och det är Saco Studentråd med, båda behövs för att verka för bättre villkor för studenter. Viktigt är även att båda drivs för, av och med studenter.

Som student är man i dagsläget tvingad att vara medlem i kåren på sin högskola, ett medlemskap i något av Sacos medlemsförbund är helt och hållet upp till en själv. Man har även rätten att när som helst lämna sitt förbund, det stämmer inte som Anna skriver att "Medlemskapet gällde inte heller ett år, utan för all framtid när jag är inskriven som student. Och i samma stund fick jag också för all min studentframtid räkna med att bli representerad av SACO studentråd, frivilligt representerad till och med!" Är man inte nöjd kan man gå ur. Jag ser det snarare som något väldigt förmånligt att under hela min studietid få en tidning som handlar om mitt kommande yrkesområde (och jag är också med i Jusek och jag håller inte med om att Jusektidningen enbart skriver om jurister, och nej jag är inte jurist utan statsvetare), få tillgång till CV-granskning, mentorskapsprogram m.m för enbart 100kr för hela studietiden. Vill man dessutom vara med och påverka sitt förbunds åsikter eller Saco Studentråds åsikter så kan alla studentmedlemmar kandidera till Saco Studentråds styrelse eller bli verksamma i sina förbund, liksom man i kåren kan rösta och kandidera till sin kårs styrelse. Kolla i förbundstidningen eller på vår hemsida www.saco.se/student för mer info.

Vad jag anser att man med större rätt kan kritisera oss för att att information ibland lite halvdant går ut till de enskilda medlemmarna, dock är inte kårvalen bättre där. Det här är något vi ska försöka bli bättre på och om allt går vägen kommer det finnas ett nyhetsbrev från Saco Studentråd nästa år att prenumerera på.

Och slutligen, Saco har inget som helst att säga till om när det gäller Saco Studentråds åsikter. Vad vi ska driva bestäms på Saco Studentråds kongress och vår politik bestäms och drivs av studenter, för studenter är bäst på att föra studenters talan. Det enda Saco har något att säga till om när det gäller Saco Studentråd är vår stadga och det beror på att vi är instiftade av Saco.

Jag säger som Eva, Jag kommer utan att skämmas fortsätta att kalla Saco Studentråd för Sveriges största frivilliga studentorganisation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar