måndag 25 augusti 2008

Död detektiv

Jag började när jag bodde i Aix-en-Provence att gå morgonpromenader, nästan varje morgon innan frukost tas en rask promenad, oerhört uppfriskande. Denna vana har fått stryka lite på foten under semestern men nu när jag långsamt börjar få tillbaka något som kan kallas rutiner har jag börjat igen. Den rutt jag nu trampar varje morgon går genom Norra Kyrkogården i Norrköping och där passar jag på att läsa när jag passerar gravstenarna vem som dött och vad denna person har jobbar med. Jag blir jättenyfiken när det står "Köpmannen" å sen namnet på graven! Vad har han (för det är så gott som alltid en han) handlat med? Spännande kryddor och tyger med Indien eller papper och snus med grannbyn? Eller "Tjänstemannen i ASEA". Och ännu mer nyfiken blir jag när det står "Detektiv". Det är klart det koolaste yrket jag hittat hittills på gravsten! Tänk om det ligger en okänd Sherlock i myllan jag trampar varje morgon! Mest påfallande är dock ett annat epitet som är det absolut vanligaste på gravstenarna, nämligen "Maka". Inte lika nervpirrande som detektiv men klart mer tankeväckande. Tänk att så många kvinnor definieras för eftervärlden i förhållande till sin make och inte som en egen person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar