Vissa lärosäten med tekniska och naturvetenskapliga universitetsutbildningar väljer att sänka förkunskapskraven för att fler studenter ska vara vara behöriga och kunna söka. Lärosätena menar att det är viktigare med motivation än med förkunskaper. I mångt och mycket har de nog rätt, en motiverat student lägger ner mer tid och anstränger sig mer än en som inte är lika pepp på sina studier. Men samtidigt säger de att de själva självklart får lägga ner mer tid på att se till att alla studenter kommer "ikapp". Jag kan inte hjälpa att tänka att det är något galet med att högskolorna ska behöva göra gymnasieskolornas jobb. Samhället i stort och vårt näringsliv har behov av en välutbildad arbetskraft och det behövs många med naturvetenskaplig och teknisk utbildning men vi lyckas inte locka tillräckligt många att faktiskt läsa de ämnena. Är då lösningen att förenkla?
Jag läste någonstans en intressant slutsats som sa att ju högre välstånd ett samhälle når desto lägre blir intresset i befolkningen för att tillgodose sig med en hög teknisk kompetens, man använder gärna en iPod men är ointresserad av hur den har tagits fram och kan utvecklas vidare. Slutsatsen känns lite fatalistisk och jag hoppas att den inte stämmer men nått ligger det nog i att merparten av studenterna på många av våra tekniska masterprogram kommer från inte allt för välbeställda asiatiska länder. Är det ett tecken på bekvämlighet när svenskar i stort väljer att inte läsa en naturvetenskaplig utbildning eller har vi bara blivit mer intresserade av samhället vi lever i för att ett större välstånd ger oss ett större utrymme att fundera på det?
Hur som så kommer de lägre förkunskapskraven ställa mycket högre krav på lärarna och jag hoppas att de har tid och resurser att möta en klass med allt mer skiftande förkunskaper.
Sorgeprocessen
7 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar